+ pas a pas faqs

Pr     Presentació
TALLER CONTES PER LA PAU És un Taller creatiu per Primària, que té ja 5 anys de vida µ1, que s’adreça a les escoles de primària; L’eix central és un conte que inventem amb els nens i nenes en una sessió creativa i lúdica, per reflexionar sobre la pau i la gestió saludable de conflictes i emocions. És un Taller transversal, interdisciplinari per tots els alumnes de l’escola i amb un objectiu clar d’esdevenir un projecte de curs per les escoles.

Objectius
TCP busca fer reflexionar sobre el món en què vivim, però sobretot vol ser un estímul pels alumnes:
-      Muscular la creativitat, la curiositat, l’observació i reflexió, la dinàmica d’equip, la solidaritat i la cooperació.
-      Crea un espai de treball lúdic, on sentir-se importants, partícips i proactius.
-      Treballar la gestió saludable de conflictes i emocions a través de l’espontaneïtat, la imaginació i la coherència dels infants.
-      Treball diferenciat de Lectura en Veu alta a partir d’un mètode propi. µ2

TCP també vol ser un estímul per l’equip de mestres:
-      Proporcionar eines per la realització del taller a partir de la creativitat i implicació personal de cada membre de l’equip, que serà imprescindible per multiplicar el resultat i l’originalitat del Taller.
-      Convidar a l’equip de mestres a fer seves les pautes que marca el taller, per tal d’adaptar-lo a les necessitats de cada escola.
-     Incentivar la creativitat i la reflexió com a motors per aprendre noves maneres de gestionar els conflictes i les diferències, les emocions i els sentiments.

Destinataris
S’adreça a les escoles de primària. Treballem amb tots els alumnes: Cicle Mitjà crea el conte, Cicle superior el redacta i Cicle Inicial l’il·lustra. Després aprenem a llegir-lo en veu alta, i cada grup fa la seva reflexió, després ens trobem tots junts per compartir la feina feta. (Cada escola – exceptuant les Escoles Rurals- farà com a mínim dos contes (un de 3er i un de 4art) per tant podrem comprovar les diferències i les coincidències i això ens provocarà un efecte altament multiplicador de l’aprenentatge).

Competències
TCP és un Taller interdisciplinari i, per tant, treballa diferents competències bàsiques:
↘Competència Comunicativa Lingüística i Audiovisual
↘Competència D’autonomia i Iniciativa personal. Competència Artística i Cultural
↘Competència Social i Ciutadana
↘Competència Aprendre a Aprendre
Si voleu saber-ne més mireu µ4




Metodologia
Aquest projecte són un seguit d’activitats pautades, realitzades per la Lali, però algunes estan pensades per fer-les directament l’equip de mestres (treball d’escola).


  1. Reunió Equip Mestres
Presentació  i adaptació del projecte, distribució de tasques i calendarització.
  1. Creació del conte seguint un esquema preconcebut µ3. MODEL.
En aquesta primera sessió, quasi teatral, amb alumant de cicle mitjà, utilitzant el recurs de pregunta-resposta, els infants fan les aportacions i suggeriments que trenen la història i donen color als personatges i situacions.
  1. Redacció del conte
Els alumnes de cicle superior són els responsables de redactar el conte. (treball d’escola)
  1. Il·lustració
Els alumnes de cicle inicial i educació infantil són els responsables d’il·lustrar el conte. (treball d’escola)
  1. Lectura en veu alta.
Preparació de la lectura en veu alta per perdre la por a llegir en veu alta i millorar la lectura en públic. µ2
  1. Reflexió amb l’alumnat
Sessió de reflexió a partir dels ítems que es deriven de la temàtica del conte. Elaboració d’un treball on quedin reflectides els aprenentatges.
  1. Posada en comú dels diferents contes.
Trobada inter-escolar de tot l’alumnat que ha participat en el TCP, per compartir els diferents contes.
  1.  Reflexió amb Mestres.
Un cop finalitzat el treball amb els alumnes, es dedica una sessió a valorar i reflexionar sobre el procés i el resultat del TCP.


Calendari
TCP és un projecte global dissenyat per realitzar-se al llarg de tot el curs. Tot i així es pot adaptar a les vostres necessitats, compactant-lo en un trimestre, fins i tot en un sol mes.
  1. Maig - Juny: Reunió Equip Mestres
  2. Octubre - Novembre: Creació del conte
  3. Novembre - Desembre: Redacció del conte 
  4. Gener - Abril: Reflexió amb l’alumnat, Il·lustració del conte i Lectura en veu alta.
  1. Abril – Maig: Posada en comú dels diferents contes.
  1. Maig-juny: Possible Trobada final de diferents escoles del Barri, per reflexionar conjuntament, llegir i escoltar els contes. Reflexions amb l’equip de Mestres.

Pressupost

Opció A –  TCP COMPLET mateixa escola:

-          Primer conte 450 €

-          Segon conte I SEGUENTS 300 €

-          


Opció B – TCP exceptuant les  4 hores de lectura en veu alta.

-          Primer conte 300 €

-          Segon conte I SEGUENTS 200 €






ANNEXOS:

µ1- L’origen del Taller de contes per la Pau
Aquest taller va néixer al Lluçanès. És una creació de Lali Barenys (adjunt curriculums) que s’ha realitzat ininterrompudament des de 2011 amb l’aval i assessorament d’ El Centre de Recursos Pedagògics Osona Nord-Extensió de Perafita, del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, que a més, ha  col·laborat en tot moment en l’aportació d’idees per fer-lo créixer. La seva responsable Montserrat Sucarrats ha estat i és una de les aliades indiscutibles.
Actualment ja s’ha obert a altres comarques, i aquest curs 2015-2016, a més de les Escoles del Lluçanès, el taller es realitza a Santa Maria d’Oló: Escola Sesmom.

µ2-  Lectura en veu alta
Mètode propi, creat per Lali Barenys (a partir de la simbiosi dels coneixements filològics i teatrals) on l’eix principal és potenciar el fet de perdre la por a llegir en veu alta, partint de la base que :
a) Primer cal tenir una molt bona comprensió.
b) No s’ha d’oblidar que el que es vol és comunicar.
c) Cal estimar i paladejar cada paraula, cada so, per tenir una bona dicció.
d) Cal conèixer, reconèixer cada so i saber com formular-lo.
e) Cal reconèixer les variants dialectals.
e) Cal trobar el volum i l'expressivitat que cada frase demana.

Llegint volem comunicar de la mateixa manera com ho fem parlant. Tots en sabem de parlar, per tant, acostar una cosa a l’altra, amb l’objectiu de millorar la comunicació, és la nostra finalitat.

µ3- MODELS
Els models són els dibuixos i el camí per on passen els CONTES que inventem.
Cada any es treballa un MODEL i TCP està obert a buscar noves temàtiques amb l’Escola, a partir de les seves necessitats. Tot i així tenen un ordre cronològic per ser utilitzats, de manera que qualsevol escola comença amb el MODEL 1 i continua amb el 2, 3 i 4.
-      MODEL 1 LA GUERRA: hi havia una vegada un país A, un país B i una frontera. (Asseure’s a parlar per gestionar un conflicte)
-      MODEL 2 LA DIFERÈNCIA: Hi havia una vegada un país igual que el nostre amb una cosa molt diferent. (Respecte a la diferència, deixar de tenir por)
-      MODEL 3 L'EMPATIA: Avui m’he barallat (Els diferents punts de vista)
-      MODEL 4 L'ACCIDENT: En un planeta on tenen un sentit super-desenvolupat algú té un accident (les discapacitats i els sentits).
- MODEL 5 LA POR
- MODEL 6 LA SOBREPROTECCIÓ

4 µCOMPETÈNCIES CURRICULARS
↘Competència Comunicativa Lingüística i Audiovisual
EXPRESSIÓ en diverses modalitats, i entenent-la com a eix principal i bàsic de l'existència humana i de les relacions entre nosaltres i amb el nostre entorn. Una bona capacitat i unes bones eines per expressar-se faran dels nens d'avui, uns adults amb més recursos, capacitat d'anàlisi, sensibilitat, i també, amb més facilitat de comunicació.
Competència oral, Lectura en veu alta, Competència escrita i Expressió plàstica.



↘Competència D’autonomia i Iniciativa personal. Competència Artística i Cultural
CREATIVITAT Considerada l’eix vertebrador del TCP. La Creativitat dels alumnes estimulada per la creativitat dels mestres. La creativitat entesa com un impuls individual que pren una determinada forma que permetrà comunicar el nostre sentiment intern als altres. Aquest impuls ha de ser lliure i autèntic, no es pot programar, però si habituem l'infant a buscar respostes autèntiques internes, potser de gran sabrà reconèixer que la seva solució a determinat conflicte o problema pot ser, a més de molt original, la més vàlida.

↘Competència Social i Ciutadana
CONTINGUT TEMÀTIC: La PAU  és l’eix central i temàtic del Taller, el Tema provocarà una reflexió sobre el món agressiu en què vivim, sobre la conveniència d’asseure’s a parlar, d’escoltar la versió de l’altre, sobre com expressar-se etc...
L’educació en valors i la Convivència. No es tracta de mostrar a l’Infant que existeix un món sense conflictes, sense problemes, sense atzucacs, sense mals moments..., es tracta de mostrar-los que com que hi són, hem d’aprendre a reconèixer-los, enfrontar-nos-hi i saber trobar una resposta saludable i pràctica. La pau entesa com a concepte ampli,  permet parlar de temes com la diferència,  la cooperació, la immigració, l’emigració, els sentiments, les emocions, l’empatia, les discapacitats, l’assertivitat, la resiliència, les guerres, les pèrdues.

↘Competència Aprendre a Aprendre
TCP reforça volgudament la capacitat d’aprendre a escoltar, a reflexionar i a compartir els coneixements que hem après,  fent als infants conscients del propi procés d’aprenentatge, interioritzant i compartint les reflexions i conclusions.





























Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada