+ CONTINGUTS PACIFICADORS

Els continguts d'aquest Taller són múltiples (vegeu CONTINGUTS CURRICULARS) , però en essència es tracta d'educar els nens i nenes perquè adquireixin una gimnàstica vital que dongui importància als valors pacificadors i positius de la convivència.  Això ve donat pels Temes dels CONTES però també pel que en podríem dir el Currículum Ocult d'aquest Taller, la forma i alhora l'ESSÈNCIA del TALLER.

La coherència Fons-Forma és molt important, per això com que aquest Taller és per parlar i reflexionar sobre la Pau , la manera de realitzar-lo és també "PACIFICADORA"...

Em refereixo a  conceptes com ara: l'actitud de l'ensenyant, entusiasta i respectuosa, a l’actitud que busquem de l’infant activa i curiosa , a l' Organització de l’aula, que ens ha de servir per trencar possibles jerarquies rols i sinèrgiesa, a la voluntat de  potenciar el Treball en equip l ja que la intervenció de tots i cadascun dels alumnes és igual d'important, tothom sap la resposta perquè no hi ha una resposta correcta, i així el treball serà una mica de cadascú i un molt de tots,  en definitiva també a saber Compartir i comunicar-se, saber parlar saber escoltar, respectar el torn, respectar les decisions, consensuar-les  etc etc

Com a exemple, i per ampliar només  un dels aspectes tinguts en compte per elaborar aquest Talller,  afegiré que  amb els nens i nenes m'agrada molt utilitzar sempre el sistema de Preguntes i respostes  per moltes raons, ja que aporta molts valors, vegeu-los enumerats com a opció que considero molt positiva per part de l'ensenyant, en aquest cas jo mateixa i els mestres que des de l'escola completaran la feina : 

a)    que nosaltres, els ensenyants (els adults per extensió) ,  no tenim la resposta de tot. No som algú que té unes veritats sobre les que ells no poden ni discernir ni preguntar-se si realment són certes. Trenquem el modus operandi habitual de les classes en què nosaltres els informem i ells han de recordar aquelles veritats que els hem exposat, com a inqüestionables.
b)    que considerem probable que ells tinguin una resposta, cosa que no els passa gaire sovint, els fem sentir partícips, importants individualment, així com també reforcem el grup quan busquem respostes col·lectives
c)    que els estem demanant que pensin, que reflexionin i que es facin  preguntes,  que siguin analítics i busquin el per què de les coses, que no es conformin amb les coses que els diuen, que siguin crítics
d)    els estem col·locant davant un dilema, tal i com s’hi trobaran sovint en la vida. Així comencen a assajar que s’han de prendre decisions, s’ha d’optar, i no tenir pànic davant la següent situació: “per avançar he de, primer,  resoldre la pregunta” , per seguidament fer-se’n una altra: “com l’he de resoldre?”  Els ensenyem que  la resposta pot ser dins seu, que s’han d’informar i extreure les seves pròpies conclusions, o que han d’apel·lar a una cosa menys racional, un instint, una sensació, i també que han d’evitar deixar-se influir per l’opinió de l’entorn , per la seva reacció, que s’han de fer escoltar, que a vegades han d’intentar convèncer, que no sempre tothom que els escolta estarà d’acord amb ells, etc etc.  
e)    en fer-nos preguntes com a grup estem aprenent a escoltar les raons dels altres (o els impulsos, les intuicions i improvisacions)  i, sobretot, aprendran a consensuar, potser no estaran d’acord amb tot, però hauran de reconèixer que el grup ha escollit allò, i més tard, potser,  podran  reconèixer aportacions interessants dels companys, i estaran orgullosos de les pròpies aportacions i de les alienes.  Reconeixeran el treball com una mica meu i un molt de tots.


si en voleu saber més......lalibarenys@gmail.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada