La coherència Fons-Forma és molt important, per això com que aquest Taller és per parlar i reflexionar sobre la Pau , la manera de realitzar-lo és també "PACIFICADORA"...
Em refereixo a conceptes com ara: l'actitud de l'ensenyant, entusiasta i respectuosa, a l’actitud que busquem de l’infant activa i curiosa , a l' Organització de l’aula, que ens ha de servir per trencar possibles jerarquies rols i sinèrgiesa, a la voluntat de potenciar el Treball en equip l ja que la intervenció de tots i cadascun dels alumnes és igual d'important, tothom sap la resposta perquè no hi ha una resposta correcta, i així el treball serà una mica de cadascú i un molt de tots, en definitiva també a saber Compartir i comunicar-se, saber parlar saber escoltar, respectar el torn, respectar les decisions, consensuar-les etc etc
Com a exemple, i per ampliar només un dels aspectes tinguts en compte per elaborar aquest Talller, afegiré que amb els nens i nenes m'agrada molt utilitzar sempre el sistema de Preguntes i respostes per moltes raons, ja que aporta molts valors, vegeu-los enumerats com a opció que considero molt positiva per part de l'ensenyant, en aquest cas jo mateixa i els mestres que des de l'escola completaran la feina :
a) que
nosaltres, els ensenyants (els adults per extensió) , no tenim la resposta de tot. No som algú que
té unes veritats sobre les que ells no poden ni discernir ni preguntar-se si
realment són certes. Trenquem el modus operandi habitual de les classes en què nosaltres
els informem i ells han de recordar aquelles veritats que els hem exposat, com
a inqüestionables.
b) que
considerem probable que ells tinguin una resposta, cosa que no els passa gaire
sovint, els fem sentir partícips, importants individualment, així com també reforcem
el grup quan busquem respostes col·lectives
c) que
els estem demanant que pensin, que reflexionin i que es facin preguntes,
que siguin analítics i busquin el per què de les coses, que no es
conformin amb les coses que els diuen, que siguin crítics
d) els
estem col·locant davant un dilema, tal i com s’hi trobaran sovint en la vida.
Així comencen a assajar que s’han de prendre decisions, s’ha d’optar, i no tenir
pànic davant la següent situació: “per avançar he de, primer, resoldre la pregunta” , per seguidament
fer-se’n una altra: “com l’he de resoldre?” Els ensenyem que la resposta pot ser dins seu, que s’han
d’informar i extreure les seves pròpies conclusions, o que han d’apel·lar a una
cosa menys racional, un instint, una sensació, i també que han d’evitar
deixar-se influir per l’opinió de l’entorn , per la seva reacció, que s’han de
fer escoltar, que a vegades han d’intentar convèncer, que no sempre tothom que
els escolta estarà d’acord amb ells, etc etc.
e) en
fer-nos preguntes com a grup estem aprenent a escoltar les raons dels altres (o
els impulsos, les intuicions i improvisacions)
i, sobretot, aprendran a consensuar, potser no estaran d’acord amb tot,
però hauran de reconèixer que el grup ha escollit allò, i més tard, potser, podran
reconèixer aportacions interessants dels companys, i estaran orgullosos
de les pròpies aportacions i de les alienes. Reconeixeran el treball com una
mica meu i un molt de tots.
si en voleu saber més......lalibarenys@gmail.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada