+ CONTINGUTS CURRICULARS


Bona part dels continguts explícits d'aquest Taller estan inclosos dins el currículum escolar obligatori, incloent-hi algunes de les competències bàsiques del mateix currículum.


(Competència Comunicativa Lingüística i Àudiovisual)
EXPRESSIÓ en diverses modalitats, i entenent-la com a eix principal i bàsic de l'existència humana i de les relacions entre nosaltres i amb el nostre entorn. Una bona capacitat i unes bones eines per expressar-se faran dels nens d'avui, uns adults amb més recursos , capacitat d'anàlisi, sensibilitat, i també, amb més facilitat de comunicació.

Expressió oral: parlar en públic és una gimnàstica que cal practicar i respectar des de ben petits. Amb aquest taller practiquem posar paraules a les coses, als sentiments, descriure les accions, ordenar les accions i els fets. Practiquem saber parlar i dialogar i escoltar, consensuar, rebatre, refusar, argumentar. I saber imaginar, fantasiejar i posar paraules a les sensacions. Busquem la lògica interna de les coses improvisadament, ens preguntem, ens plantegem dilemes que hem de resoldre a partir de l'argumentació i el debat.

Expressió escrita: amb aquest taller treballarem l'expressió escrita escrivint un conte a partir del que ens expliquen els seus creadors. Li donarem forma, escollirem el gènere i serem escrupolosos en seguir les seves directrius i paràmetres, intentarem no oblidar res del que ens han explicat, (aprendrem a prendre apunts), però li donarem el nostre toc especial perquè sigui un bon conte per llegir. Buscarem el millor lèxic, les millors expressions per explicar de la millor manera la, també nostra, història.

Expressió plàstica: no podia faltar un treball plàstic per il·lustrar el conte, escollint la tècnica de dibuix que més ens aporti al contingut del conte. Triarem la tècnica i disseccionarem el conte per saber què volem prioritzar en cada il·lustració i com repartirem la feina entre els alumnes. La creativitat dels nens és una característica que hem de potenciar, com a forma d'expressió individual, i també col·lectiva, a la vegada que expressem sentiments i històries.

Lectura en veu alta : Potenciarem el perdre la por a llegir en veu alta, per millorar la lectura en públic, partint de la base que a) primer cal tenir una molt bona comprensió, b) no hem d’oblidar que el que volem és comunicar, c) que hem d'estimar i paladejar cada paraula,
 cada so, per tenir una bona dicció, d) hem de conèixer i reconèixer cada so i com formular-lo, i e) hem de trobar el volum i l'expressivitat que cada frase demana.


(Competència D’autonomia i Iniciativa personal. Competència Artística i Cultural)
CREATIVITAT Considerada l’eix vertebrador de tot el Taller. La Creativitat dels alumnes estimulada per la creativitat dels mestres.

La creativitat es manifesta de moltes maneres, però sol consistir en un impuls individual que pren una determinada forma que permetrà comunicar el nostre sentiment intern als altres. Aquest impuls ha de ser lliure i autèntic, no es pot programar, però si habituem l'infant a buscar respostes aurtèntiques internes, potser de gran sabrà reconèixer que la seva solució a determinat conflicte o problema pot ser, a més de molt original, la més vàlida. Les respostes no es poden programar, però busquem avesar els infants a ser creatius, posant-los a l'abast eines i tècniques creatives, i convertint-ho en una gimnàstica, que permeti muscular la imaginació, que els estimuli a ser receptius amb l'exterior i amb el seu interior per buscar aquestes respostes, també, per fer-se preguntes.


(Competència Social i Ciutadana)
CONTINGUT TEMÀTIC: LA PAU , sigui quin sigui el TEMA Eescollit, sobre el que s'articula l'ARGUMENT del conte, aquest éstà relacionat sempre amb la PAU. I SOBRE AQUEST tema girarà tot el Talle. En línies generals serà per fer una reflexió sobre el món agressiu en què vivim, sobre la conveniència d’asseure’s a parlar, d’escoltar la versió de l’altre, etc... vegeu els models actuals

Per poder tenir una història, per poder elaborar el Conte (també una novel.la, una obra de teatre etc. ), cal buscar un CONFLICTE i la seva gestió posterior, i quan volem que tingui un important pes pedagògic ha de ser possible extreure’n determinades conclusions (bé sigui com a exemple positiu com per negatiu) . És per això que els TEMES triats responen a les nostres inquietuds socials i individuals respecte a la possibilitat de viure en Pau i ser feliços, sobre respectar-nos i comunicar-nos, és a dir sobre la Convivència.
Observem que no es tracta de mostrar a l’Infant que existeix un món sense Conflictes, sense Problemes, sense Atzucacs, sense Mals Moments..., no existeix, i és per això precisament que del que es tracta és de mostrar-los que com que hi són, hem d’aprendre a reconèixer-los, enfrontar-nos-hi i saber trobar una resposta saludable i pràctica.
Busquem parlar de conceptes com la pau, el compartir, la diferència, la cooperació la immigració, l’emigració, els sentiments i les emocions, l’empatia, l’assertivitat, la resiliència, i també conceptes com les guerres, les discapacitats, les pèrdues, saber adaptar-se, saber treballar en grup, saber dir no etc, etc, etc.

Competènca Aprendre a Aprendre
Amb aquest Taller, a més,  reforçarem volgudament la capacitat d’aprendre a escoltar, a reflexionar i a compartir els coneixements que hem après, buscant fer-nos conscients del propi procés d’aprenentatge, interioritzant i compartint les reflexions i conclusions.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada